آموزشي
 
نويسندگان
مطالب تصادفی
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 10
دیروز : 1
افراد آنلاین : 1
همه : 2281
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
چت باکس

«رسولي‌زاده» كه در حوالي خيابان قصرالدشت تهران به كار خريد و فروش لوازم دست دوم اشتغال دارد، دراين‌باره به «شهروند» مي‌گويد: با گسترش استفاده عموم از اينترنت و خدمات آنلاين، كار و كاسبي سمساري‌ها هم تحت‌الشعاع قرار گرفته است، زيرا مردم به راحتي لوازم دست دوم خود را آگهي مي‌كنند و در كمترين زمان ممكن مي‌فروشند.

سمساري آنلاين دپوچي براي ارائه خدمات خريد و فروش اجناس دست دوم در خدمت شماست.

همين موضوع سبب شده است كه سمساري‌ها خريد سيار خود را افزايش دهند و بيشتر از گذشته به معامله كالاي دست دوم در محل بپردازند. او تأكيد مي‌كند: در گذشته بسياري از لوازم دست دوم قابليت خريد و فروش نداشت. يعني خريد لوازمي كه بسيار كوچك يا كم‌ارزش بودند يا لوازم كم طرفداري كه تنها موجب اشغال متراژ مفيد فروشگاه‌ها مي‌شد، صرفه نداشت و افراد مجبور مي‌شدند اين لوازم را راهي زباله‌ها كنند، اما درحال حاضر مردم، كم ارزش‌ترين لوازم شخصي خود را نيز براي فروش در اينترنت آگهي مي‌كنند و ظرف مدت كوتاهي نيز آن را مي‌فروشند. به همين دليل سمساري‌ها به نوعي بازنده اين بازار شده‌اند و تعداد معاملاتشان بسيار كمتر از گذشته شده است.

«حمزه صمدي» كه در ميدان امام حسين(ع) و در راسته سمساري‌ها مشغول به فعاليت است، با اشاره به اين‌كه دست دوم‌فروشي يكي از قديمي‌ترين مشاغل ايراني است، به «شهروند» مي‌گويد: در ادبيات عاميانه مردم كوچه و بازار اصطلاحاتي مانند چيني بندزن و كهنه چين و... وجود دارد كه تمام اين اصطلاحات به قدمت شغل سمساري اشاره دارد. سمسارها در گذشته با نام امانت فروش نيز فعاليت مي‌كردند كه اين موضوع به آن معني است كه مغازه‌داران با سرمايه كم، اجناس دست دوم را به امانت مي‌گرفتند و پس از فروش مبلغي در حدود ١٠ تا ٢٠‌درصد را به‌عنوان دستمزد برمي‌داشتند.

 

 

 

وي ادامه مي‌دهد: شايد بتوان گفت، از همان زمان‌هاي قديم كاسبان دوره‌گرد اين صنف، يكي از فعال‌ترين كاسبان دوره‌گرد به‌شمار مي‌آمدند كه مصداق آن چيني بندزن‌ها به شمار مي‌آمدند كه علاوه بر تعمير ظروف چيني، لوازم دست دوم مردم را خريداري مي كردند و با تعمير، آن را دوباره به فروش مي‌رساندند. بعدها خريد و فروش به صورت دوره‌گردي كاهش چشمگيري داشت زيرا با افزايش تنوع كالا در بازار و سطح رفاه مردم، فروش هر كالايي به سمسارها ارزش خود را از دست داد و مردم بسياري از اجناس مازاد خود را به جاي فروش، دور مي‌ريختند.صمدي تأكيد مي‌كند: با گسترش فرهنگ مصرف‌گرايي به‌ويژه در شهرهاي بزرگ، تنها اجناسي به سمساري‌ها فروخته مي‌شد كه ارزش ريالي بالاتري داشتند يا دست دوم در حد نو بودند. خود سمسارها نيز به خريد كالاهاي كم‌ارزش يا خيلي كهنه رغبتي نشان نمي‌دادند. به همين دليل گشت و گذار در كوچه و خيابان براي خريد كالاي دست دوم توجيه خود را از دست داد و خود به خود كالاهاي ارزشمندتر از سوي مردم براي فروش به سمسارها پيشنهاد مي‌شد.

 

اين فعال راسته سمساري‌هاي تهران همچنين توضيح مي‌دهد: درحال حاضر و با گسترش اينترنت و فروشگاه‌هاي مجازي، افراد به جاي دور ريختن وسايل دست دوم خود يا پيدا كردن سمساري كه آن را با قيمت مناسب خريداري كند، با كمترين هزينه و زمان مي‌توانند كالاي خود را با قيمت پيشنهادي آگهي كنند و جالب است كه با همان قيمت پيشنهادي كالاي موردنظر نيز ظرف مدت كوتاهي كالاي دست دوم به فروش مي‌رود. بنابراين شايد بتوان گفت با گسترش استفاده از اينترنت، سمساري جزو اولين مشاغلي باشد كه از رده خارج مي‌شود.

 

حداقل درآمد ماهانه سمساري‌هاي آنلاين ١٤‌ميليون تومان

 

در اين ميان سايت‌هاي اينترنتي فروش لوازم دست دوم به سرعت جاي خود را بين كاربران ايراني پيدا كرده است، به‌طوري كه سايت‌هاي بسياري در اين زمينه راه‌اندازي شده است. البته برخي از اين سايت‌ها به صورت رايگان آگهي كالاهاي دست دوم را منتشر مي‌كنند و برخي ديگر بابت انتشار آگهي مبلغ ناچيزي دريافت مي‌كنند. براساس گفته فعالان اين بازار، سايت‌هاي رايگان سمساري عمده درآمد خود را از طريق دريافت آگهي‌هاي تبليغاتي كسب مي‌كنند. به هر روي كسب و كار اين سمساري‌هاي آنلاين آن‌قدر رونق پيدا كرده كه يكي از سايت‌هاي معروف اقدام به پخش آگهي‌هاي تلويزيوني كرده است. اين سايت كه شايد بتوان آن را جزو يكي از اولين سمساري‌هاي بزرگ آنلاين نام گذاري كرد، حالا آگهي‌هاي خريد و فروش كالاي دست دوم از ٤٥ شهر كشور را تحت پوشش قرار مي‌دهد. حداقل هزينه انتشار آگهي‌ها ٢‌هزار تومان و براي مدت زمان نمايش ٣ روزه است كه با اين حساب اين سمساري آنلاين روزانه ٤٥٠‌هزار تومان و ماهانه حداقل ١٣,٥ تا ١٤‌ميليون تومان درآمد دارد. آگهي‌ها را خود كاربران مي‌نويسند و عكس و عنوان آن را تنظيم مي‌كنند و مديران سايت تنها با يك بازبيني، آگهي را براي انتشار روي سايت تأييد مي‌كنند. البته در اين فروشگاه آنلاين توصيه‌هايي نيز به خريداران شده است. اين‌كه مسئوليت معاملات به عهده خريدار و فروشنده است و فروشگاه هيچ اطلاعات اضافه‌تري نسبت به هويت و صحت عملكرد آگهي‌دهندگان ندارد. در بخش ديگري تأكيد شده است كه خريداران بهتر است معاملاتشان را با همشهري‌هايشان انجام دهند و براي انتقال پول و تحويل كالا يكي از شعب بانكي را انتخاب كنند.

منبع:

https://www.bartarinha.ir/fa/news/255034/%D8%AF%D8%B1%D8%A2%D9%85%D8%AF-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%88%D9%86%DB%8C-%D8%B3%D9%85%D8%B3%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86

امتیاز:
 
بازدید:
[ ۸ مهر ۱۴۰۰ ] [ ۰۷:۲۱:۲۶ ] [ عرفان ]
{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :
[ ]
.: Weblog Themes By ratablog :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت   لغو عضویت
امکانات وب