آموزشي
 
نويسندگان
مطالب تصادفی
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 8
دیروز : 1
افراد آنلاین : 1
همه : 2279
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
چت باکس

تعاريف مختلفي درباره دانشگاه مجازي وجود دارد. البته اين تعاريف با يكديگر خيلي تفاوت دارند. اما تعريفي كه از آن بنده دارم اين است كه دانشگاه مجازي، دانشگاهي است كه نياز به حضور دانشجو در آن، در حداقل ممكن باشد تا از اين رهگذر دانشجو بتواند از عدالت آموزشي بهره‌مند شود يا از خيلي از فوايد ديگري كه آموزش مجازي دارد، استفاده كند.

براي تحصيل در دانشگاه مجازي ميتوانيد به موسسه آموزشي مشاوران برتر مراجعه كنيد.

نظر ما اين است كه اگر دانشگاهي در كنار برگزاري دوره‌هاي حضوري وآموزشي‌اش از فرصت‌هاي IT استفاده كند، نمي‌توان به آن دانشگاه مجازي گفت. پس در اين حالت اين اقدام، مساوي با دانشگاه مجازي نيست.

با توجه به اين حجم از دانشگاه‌هاي حضوري كه در داخل كشور داريم، توجه به دانشگاه‌هاي مجازي چقدر ضرورت دارد؟ به عبارتي اين دانشگاه‌ها چه مزيت‌هايي دارند؟

 

در كل آموزش مجازي فوايد زيادي دارد، ازجمله آنها اين است كه افرادي كه فرصت حضور در دانشگاه ندارند، از آموزش‌هاي مختلف آن استفاده مي‌كنند. افرادي كه به‌واسطه زندگي در يك موقعيت جغرافيايي خاص داراي محدوديت‌هايي هستند، مي‌‌توانند با آموزش مجازي راحت‌تر ادامه تحصيل دهند. يا اينكه با آموزش مجازي به محيط‌زيست كمك مي‌شود، چون از رفت‌و‌آمدها كاسته مي‌شود و در نتيجه تبعات مثبت محيط‌زيستي دارد، يا اينكه در آموزش مجازي امكان استفاده از محتواهاي مالتي‌مديا وجود دارد كه كمك به افزايش كيفيت آموزشي مي‌كند، اما اينكه چقدر مجري آموزش مجازي از اين فرصت‌ها استفاده كرده و كيفيت را هم حفظ مي‌كند، خيلي اهميت دارد. متاسفانه در برخي مراكزي كه آموزش مجازي ارائه مي‌شود، گردانندگان آنها از نكات كيفي آموزشي غافلند. در نتيجه به دليل اين غفلت، در بعضي موارد اين نحوه از آموزش تبديل به تهديد مي‌شود تا يك فرصت.

 

بعضا نگاهي به دانشگاه‌هاي مجازي وجود دارد مبني‌بر اينكه نخبگان در اين مراكز آموزش عالي حضور ندارند؛ يعني افراد نخبه بيشتر در دانشگاه‌هاي حضوري تحصيل مي‌كنند. اين ديدگاه چقدر مي‌تواند صحيح باشد؟

 

قطعا اين‌طور نيست. لااقل ما در دانشجويان واحد الكترونيك دانشگاه آزاد اسلامي شاهد عكس اين نكته هستيم. بسياري از دانشجويان ما افرادي با پتانسيل بالاي علمي هستند و از نظر استعداد و رزومه تحصيلي در مراتب بالا قرار دارند. اما به واسطه موقعيت‌هاي كاري و مشكلات زندگي يا به دليل كمبود وقت به جاي تحصيل در دانشگاه‌هاي حضوري، تحصيل در اين واحد مجازي را انتخاب كرده‌اند. در حال حاضر حضور اين دانشجويان سطح بالا در واحد، خود گوياي صحت صحبت بنده است.

 

ارزيابي شما از كيفيت آموزش و سطح علمي دانشگاه‌هاي مجازي ما چيست؟ اين دانشگاه‌ها تا چه ميزان توانايي رقابت با دانشگاه‌هاي حضوري را دارند؟

 

لااقل واحد الكترونيك دانشگاه آزاد اسلامي از خيلي دانشگاه‌هاي حضوري كشور جلوتر است. چون در اينجا بحث رقابت علمي مطرح است، قطعا از نظر كيفيت و سطح علمي استادان از بسياري از دانشگاه‌هاي حضوري ديگر جلوتر هستيم و با بعضي از دانشگاه‌هاي حضوري مطرح كشور هم برابري مي‌كنيم. رزومه علمي استادان ما گوياي اين حرف است. اين استادان و پيشينه علمي آنها، خود نشان‌دهنده سطح علمي ماست.

 

همواره دغدغه مهمي كه درباره دانشگاه‌هاي مجازي پررنگ است بحث اعتبار مدارك اين دانشگاه‌هاست؛ اينكه فارغ‌التحصيلان بعدها با ارائه اين مدارك به محل كار يا دانشگاه‌هاي ديگر براي ادامه تحصيل يا عضويت در هيات علمي با مشكل دچار نشوند. ارزيابي شما از اعتبار مدارك تحصيلي دانشگاه‌هاي مجازي چگونه است؟

 

البته هيچ فرقي در اعتبار مدارك آموزش مجازي با حضوري وجود ندارد؛ يعني براي ادامه تحصيل يا ارائه مدرك به محل كار هيچ مانعي وجود نخواهد داشت، اما ممكن است افرادي كه تصميم‌گير و تاثيرگذار در امور هستند نگاه مثبتي به مدارك آموزش مجازي نداشته باشند. اين امر در تصميم‌گيري و سياستگذاري‌هاي آنها موثر است. مثلا در مصاحبه دكتري يا مصاحبه‌هاي كاري، نگاه منفي به اين مدارك وجود دارد. افرادي كه نگاه منفي به اين مدارك دارند، شايد تا حدي هم محق باشند و تا حدي - البته- ضعف اطلاعات داشته باشند. محق‌ هستند، چون خيلي از مزايا و تكنولوژي‌هايي كه مورد سوءاستفاده قرار گرفته‌اند، شامل مدارك آموزش مجازي هم شده است. اما در بعضي جاها ضعف اطلاعاتي وجود دارد ولي ما نبايد استثناها يا خطاهاي جزئي را به كل كار تعميم دهيم. قطعا ما مراكز آموزش‌ مجازي معتبر در ايران و جهان داريم؛ اگرچه در اين حوزه شاهد فعاليت‌هاي آموزشي غيراستاندارد هم هستيم كه بايد در اين مورد دقت كرد تا مباحث با هم خلط نشوند. يعني نبايد به خاطر بروز برخي اشتباهات، كل يك حركت يا سيستم را زير سوال برد. تاكيد ما اين است كه آموزش مجازي سيستم‌هاي مختلف با هم متفاوت هستند.

منبع:

https://farhikhtegandaily.com/news/10191/%D8%AD%D8%B6%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D8%B3-%D8%A8%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86%DB%8C%D9%85-%DB%8C%D8%A7-%D9%85%D8%AC%D8%A7%D8%B2%DB%8C%D8%9F/

امتیاز:
 
بازدید:
[ ۴ آبان ۱۴۰۰ ] [ ۰۱:۰۶:۰۱ ] [ عرفان ]
{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :
[ ]
.: Weblog Themes By ratablog :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت   لغو عضویت
امکانات وب