آموزشي
 
نويسندگان
مطالب تصادفی
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 25
دیروز : 1
افراد آنلاین : 1
همه : 2296
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
چت باکس

يكي از بهترين و راحت‌ترين روش‌هاي رنگ‌آميزي (چه براي در و ديوار خانه، چه ماشين و چه ابزار و وسايل ديگر) رنگ‌آميزي به‌وسيله پيستوله رنگ است. اما كاربر براي استفاده از اين ابزار به تخصص و قابليتي نياز دارد كه باعث مي‌شود در حين انجام كار با مشكل خاصي مواجه نشود.

براي خريد انواع رنگ ساختماني مي توانيد به وب سايت رنگ جميل مراجعه كنيد.

مشكلات احتمالي كه ممكن است در حين رنگ‌آميزي با پيستوله رنگ جلو راه‌تان بايستد عبارتند از: پاشيدن رنگ به چشم‌ها، دهان و بيني كاربر كه ممكن است آسيب‌هاي جسمي جدي را در پي داشته باشند، يا عدم كيفيت كار و همينطور دريافت بازخورد و نتيجه نامناسب. براي اطلاع از روش‌هاي پيش‌گيري از چنين مشكلاتي تا انتهاي مقاله همراه ما باشيد.

 

 

رنگ‌آميزي با پيستوله رنگ به مقدماتي نياز دارد كه موجب افزايش كيفيت رنگ نهايي و همين‌طور افزايش ميزان چسبندگي آن مي‌شود. در ادامه به تشريح اين موارد مي‌پردازيم.

 

انتخاب رنگ و تينر

 

 

با وجود اينكه رنگ‌آميزي چيزهاي مختلف با پيستوله رنگ براي رنگ‌هاي روغني به مراتب آسان‌تر از بقيه رنگ‌ها است؛ اما براي رنگ‌آميزي با اين دستگاه مي‌توان رنگ‌هاي لاتكس و آكريليك را هم مورد استفاده قرار داد. اضافه كردن يك تينر مناسب به رنگ، اين امكان را ايجاد مي‌كند كه رنگ‌هايي با غلظت و چسبندگي بيشتر هم بتوانند راحت‌تر از لوله و بقيه قسمت‌ها عبور كرده و به نازل برسند.

 

آماده‌سازي وسايل يا فضاي مورد رنگ‌آميزي

 

 

در اولين مرحله كه آماده‌سازي وسايل و فضا است، ابتدايي‌ترين كاري كه بايد بكنيد اين است كه رنگ و تينر را در جاي مناسب خود قرار دهيد. بعد از آن بايد زمين، مبلمان يا چيزهاي ديگري كه در محل رنگ‌آميزي هستند و نمي‌خواهيد رنگشان كنيد را با پلاستيك، پارچه يا … بپوشانيد. در بعضي از موارد بايد قسمت‌هايي كه نياز به رنگ‌آميزي ندارند را هم بپوشانيد؛ كه انجام اين كار با استفاده از چسب و كاغذهاي نقاشي، روزنامه يا … امكان‌پذير است. لزوم انجام اين كار از آن جهت است كه ممكن است در فضاي باز و جاهايي كه باد مي‌وزد ذرات رنگ به نقاطي دورتر از چيزي كه ما انتظار داريم هم بپاشد. به علاوه بايد مطمئن باشيد كه در فضاي محل كار، تهويه مناسب هم وجود دارد.

 

استفاده از ماسك

 

 

از ماسك‌هاي دهان، دستكش و عينك استفاده كنيد. با انجام اين كار مي‌توانيد از خطرات احتمالي مانند تنفس ذرات رنگ و تينر يا پاشيدن‌شان در چشم‌هايتان جلوگيري كنيد و به علاوه بعد از اتمام كار رنگ‌آميزي با پيستوله رنگ، هم تميز بمانيد.

 

آماده سازي سطوح براي رنگ‌آميزي

 

 

سطح يا سطوحي كه قصد داريد رنگشان كنيد را تميز كنيد، گرد و خاك، روغن، زنگ زدگي، برچسب يا هر چيز ديگري كه روي سطوح مورد رنگ‌آميزي‌تان قرار گرفته‌اند را پاك كنيد. در صورت نياز به شست‌و‌شوي سطوح مورد نظر، براي رنگ‌هاي روغني از روان كننده‌هاي معدني و براي رنگ‌هاي آكريليك يا لاتكس از آب و صابون استفاده كنيد.

 

زير سازي با رنگ آستري

 

 

يكي از مراحل مقدماتي براي رنگ‌آميزي با پيستوله رنگ، زيرسازي است. براي انجام اين كار بايد سطح مورد نظر را با اولين لايه رنگ (رنگ آستري) بپوشانيد. بعد از خشك شدن رنگ آستري بايد ناصافي‌هاي احتمالي موجود را با سمباده و كاردك برطرف كنيد و بعد از آن يكي از وقت‌گيرترين بخش‌هاي رنگ‌آميزي يعني لكه‌گيري را شروع كنيد.

 

آماده‌سازي كمپرسور

بعد از انجام مقدمات كار، نوبت به شروع كار با پيستوله رنگ مي‌رسد. با وجود اينكه استفاده از اين وسيله كار سختي نيست اما بايد نكاتي را درباره‌اش بدانيم و رعايت كنيم.

 

تنظيم فشار

 

 

قبل از اينكه از پيستوله استفاده كنيد، بايد ميزان فشار آن را تنظيم كنيد. كمپرسور يا همان پيستوله رنگ بايد يك رگولاتور داشته باشد كه با استفاده از آن بتوانيد ميزان فشار پاشيدن رنگ را تنظيم كنيد و بتوانيد به بهترين شكل ممكن رنگ مورد نظرتان را اسپري كنيد. ميزان فشار رگولاتور را در بازه 12 الي 25 پوند بر اينچ مربع تنظيم كنيد، براي اطلاع از روش‌هاي تنظيم دقيق‌تر مي‌توانيد به دفترچه راهنماي دستگاه مراجعه كنيد.

 

اتصال سوپاپ هوا

 

 

سوپاپ هوا را متصل كنيد و مطمئن باشيد كه محكم در جاي خود قرار گرفته است، در صورت نياز مي‌توانيد از نوار تفلون يا … استفاده كنيد. اگر از تجهيزاتي با اتصال سريع استفاده كنيد احتمال محكم شدنش خيلي كم است.

 

آماده‌سازي پيستوله رنگ

 

 

مقدار كمي از تينر رنگ را درون مخزن بريزيد تا مسير ورودي به لوله باز شود. دريچه اندازه گيري مايع ورودي را كمي باز كنيد. زير نازل يك ظرف بگذاريد و ماشه را فشار دهيد، معمولاً چند ثانيه طول مي‌كشد كه تينر از نازل بيرون بيايد، يعني ابتدا كمي هوا خارج مي‌شود و سپس رنگ با فشار خيلي كمي بيرون مي‌آيد. اگر اين اتفاق نيفتاد بايد قطعات را جدا كنيد و علت به‌وجود آمدن اين مشكل را برطرف كنيد.

 

مخزن را خالي كنيد

 

 

براي خالي كردن مخزن مي‌توانيد از يك قيف استفاده كنيد و تينر يا روان كننده‌هاي معدني را به ظرفشان برگردانيد. توجه داشته باشيد كه به علت اشتعال‌زا بودن تينر و حلال‌هاي ديگر بايد آن‌ها را در ظرف اصلي خودشان نگهداري كنيد.

 

 

در اين بخش از كار، بايد رنگ‌آميزي را شروع كنيم كه شامل مراحل مختلفي است و در ادامه به شرح هر يك مي‌پردازيم:

 

تركيب رنگي

 

 

ميزان رنگ مورد نظر را تركيب كنيد و مقداري از آن را كه براي رنگ‌آميزي احتياج داريد در يك ظرف جداگانه و تميز بريزيد. اگر فرآيند رنگ‌آميزي طول كشيد قسمت‌هايي از رنگ كه سفت شده‌اند را با اسفنج يا فيلتر رنگ جدا كنيد، اين تكه‌هاي سفت شده رنگ مي‌توانند مسير لوله و نازل پيستوله رنگ را مسدود كنند.

 

رقيق كردن رنگ

 

 

 

 

رنگ را با تينر مناسب رقيق كنيد. نسبت دقيق رنگ و تينر به نوع رنگ و تينري كه استفاده مي‌كنيد، نوع نازل و پيستوله بستگي دارد؛ اما در كل ميزان غلظت مناسب براي رنگ چيزي حدود 15 الي 20% است.

 

پر كردن مخزن رنگ

 

 

حدود 2/3 مخزن رنگ را پر كنيد و سپس آن را روي پيستوله ببنديد. مطمئن شويد كه مخزن را محكم وصل كرده‌ايد و وسط كار به طور ناگهاني از پيستوله جدا نمي‌شود.

 

تنظيم فاصله پيستوله رنگ

 

 

سر پاشنده پيستوله رنگ را در فاصله 12.5 الي 25.4 سانتي‌متر از سطح مورد نظر تنظيم كنيد. اگر قبلاً از اين دستگاه استفاده نكرده‌ايد، تمرين كنيد كه بتوانيد تفنگ پيستوله را در جهت‌هاي چپ و راست يا بالا و پايين موازي با سطح به خوبي تكان دهيد و بتوانيد آن را كنترل كنيد.

 

فشار دادن ماشه براي پاشيدن رنگ

 

 

ماشه را فشار دهيد و آن را آنقدر تكان دهيد (كم و زياد كنيد) تا به جايي برسيد كه قطراتي مازاد بر چيزي كه نياز داريد بيرون نريزد. بهترين كار براي تست اسپري اين است كه اول مقوا، قطعه چوب يا هر وسيله ديگري كه نياز نداريد را رنگ‌آميزي كنيد.

 

همه جا را رنگ كنيد

 

 

در هنگام رنگ‌آميزي توجه داشته باشيد كه تمام نقاط سطح مورد نظر را رنگ كنيد، لبه‌ها، كناره‌ها و … .

 

مخزن رنگ را پر كنيد

 

 

مادامي كه در حال رنگ‌آميزي هستيد حواستان را جمع كنيد كه مخزن خالي نشود، به طور مداوم آن را چك كنيد و قبل از اينكه مخزن خالي شود آن را پر كنيد. اگر بين دفعات رنگ‌آميزي وقفه ايجاد مي‌شود هر بار كه رنگ‌آميزي‌تان به پايان رسيد مخزن را خالي كنيد، درون آن تينر بريزيد و تينر را اسپري كنيد تا خروجي دستگاه تميز شود و رنگ در آن رسوب نكند.

 

صبر كنيد كه رنگ خشك شود

 

 

بعد از اينكه رنگ‌آميزي تمام شد صبر كنيد كه رنگ خشك شود. وقتي كه رنگ خشك شد لايه‌هاي دوم و سوم رنگ‌آميزي را هم انجام دهيد.

ادامه مطلب:

https://ronixtools.com/ir/mag/%D8%B1%D9%86%DA%AF%E2%80%8C%D8%A2%D9%85%DB%8C%D8%B2%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D9%BE%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D9%88%D9%84%D9%87-%D8%B1%D9%86%DA%AF/

امتیاز:
 
بازدید:
[ ۱۲ آبان ۱۴۰۰ ] [ ۰۷:۴۸:۵۲ ] [ عرفان ]
{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :
[ ]
.: Weblog Themes By ratablog :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت   لغو عضویت
امکانات وب