آموزشي
 
نويسندگان
مطالب تصادفی
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 23
دیروز : 18
افراد آنلاین : 1
همه : 2183
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
چت باکس

بسياري از دانش‌آموزان روزهاي پيش از آزمون تا حد امكان به مطالعه مي‌پردازند و تصور مي‌كنند با خوردن غذا و استراحت، زمان مطالعه را از دست مي‌دهند، در صورتي كه با تغذيه صحيح و خواب كافي مي‌توان بازده فكري را ارتقا داده و با بكارگيري توصيه‌هايي يادگيري را بهتر و احتمال موفقيت در آزمون‌ها را افزايش داد.

برنامه ريزي براي كنكوري ها در كنكورآباد را فقط كافي است امتحان كنيد. اطلاعات بيشتر

غذيه مناسب بر تقويت حافظه كنكوري‌ها بسيار تأثيرگذار است و پيروي از يك الگوي صحيح تغذيه‌اي براي كنكوري‌ها لازم بوده و بر بهبود عملكرد تمام ارگان‌هاي بدن اثرات بسزايي دارد. كنكوري‌ها با نزديك شدن به كنكور نه تنها بايد به فكر تقويت حافظه خود باشند بلكه بايد روش‌هاي كاهش استرس را نيز بشناسند. تغذيه تمام روزهاي سال همچنين خوردن صبحانه اثر قابل ملاحظه‌اي روي حافظه و فراگيري دروس دارد. گنجاندن كربوهيدرات‌هاي پيچيده مانند نان و غلات به خصوص انواع سبوس دار آنها در صبحانه موجب آزادسازي تدريجي قند خون و ثبات نسبي آن در طول روز شده و كارايي سامانه حافظه‌اي را ارتقا مي بخشد.

رعايت هرم غذايي استاندارد همچنين استفاده از گروه‌هاي غذايي متنوع و متناسب به شكل متعادل مي‌تواند تمام نيازهاي بدن را تأمين كند. برخي افراد بر اين باور هستند كه استفاده از مكمل‌ها مي‌تواند تأثير بيشتري از مواد غذايي گوناگون داشته باشد، اما اينطور نيست. بيشتر اين مكمل‌ها نه تنها سودي ندارند بلكه در برخي موارد در آنها مواد نگهدارنده به كار رفته و اين امر مي‌تواند اثرات سوء مستقيم و غيرمستقيم در فرايند يادگيري و تمركز فرد داشته باشد.

داوطلبان كنكوري از همين امروز شروع كرده و عادت‌هاي غذايي خود را تغيير دهيد. مصرف مواد غذايي مفيد همچنين شيوه صحيح تغذيه نه تنها در سالم بودن بدن شما كمك خواهد كرد حافظه را نيز تقويت مي‌كند علاوه بر تغذيه مناسب، خواب خوب و مناسب نيز تأثير قابل ملاحظه‌اي در كاهش اضطراب، افزايش تمركز همچنين بهبود فراگيري دارد بنابراين لازم است براي اين كه فرد در روز امتحان از تمركز، شادابي و هوش بيشتري برخوردار باشد، خواب كافي داشته باشد.

دانش‌آموزان كنكوري از شيوه تغذيه خود چه مي‌گويند

محمدحسين دانش‌آموز كنكوري رشته رياضي است كه به خبرنگار ايمنا، مي‌گويد: منتظر برگزاري كنكور در هفته‌هاي آينده هستم، از سال يازدهم در حال درس خواندن براي كنكور امسال هستم، به قدري حجم درس‌ها و كنكورهاي آزمايشي زياد است كه اكثر اوقات وقت صبحانه خوردن ندارم، ناهار را هم با تأخير مي‌خورم.

او در خصوص مصرف سبزي و ميوه مي‌گويد: خانواده اين موارد را در نظر دارند اما به قدري استرس زمان كنكور و آينده را دارم كه همه اينها امكان غذا خوردن درست و توجه به نكات تغذيه‌اي و خواب كافي را از من گرفته است به همين دليل گاهي با مصرف قرص‌هاي ويتامين و مكمل‌ها سعي مي‌كنم كمبودهاي تغذيه‌اي را جبران كنم.

پدرام دانش آموز كنكوري رشته انساني است كه به خبرنگار ايمنا، مي‌گويد: از ابتداي مهرماه شروع به درس خواندن براي كنكور كردم معدلم ۱۹ است اما در رشته انساني حجم دروس بالاست و بايد حافظه خوبي داشته باشيم به همين دليل بسيار نگران روز كنكور هستم كه وقت كافي براي زدن تست‌ها داشته باشم.

اين دانش آموز كنكوري ادامه مي‌دهد: استرس بسيار زياد، ريزش مو، بي خوابي و معده درد از عوارض درس خواندن‌هايم بوده تا حدي كه اين اضطراب بي اشتهايي هم برايم به همراه داشته و كمتر ميل به غذا خوردن دارم البته ميوه را در زمان درس خواندن مصرف مي‌كنم اما در كل اين روزها برنامه نامنظمي دارم و زمان غذا خوردنم با تأخير است و توجهي به اين موارد ندارم.

كنكوري‌ها غذاهاي چرب و سنگين نخورند

محمدحسن انتظاري، رئيس دانشكده تغذيه و علوم غذايي دانشگاه علوم پزشكي اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ايمنا، با اشاره به اهميت توجه به تغذيه كنكوري‌ها در اين ايام، اظهار مي‌كند: كنكوري‌ها يك يا دو روز مانده به كنكور نبايد هيچ نوع غذاي جديدي بخورند، به دليل اينكه خوردن غذاي جديد احتمال ايجاد حساسيت، واكنش‌هاي غير طبيعي، اسهال، استفراغ و گيجي را براي فرد كنكوري دارد.

وي مي‌افزايد: افراد كنكوري اگر به ميوه‌هاي فصل مثل توت فرنگي و زردآلو حساسيت دارند از خوردن اين ميوه پرهيز كنند، سعي كنند شب كنكور غذا را هر چه زودتر و سبك تر بخورند، به تأخير انداختن زمان خوردن غذا و مصرف غذاهاي سنگين، چرب و پر پروتئين براي كنكوري‌ها توصيه نمي‌شود.

رئيس دانشكده تغذيه و علوم غذايي دانشگاه علوم پزشكي اصفهان، تصريح مي‌كند: هضم غذاهاي چرب چند ساعت طول مي‌كشد و هضم غذاهاي پر پروتئين نيز زمان زيادي مي‌برد و همه آب بدن را دفع مي‌كند، كنكوري‌ها مي‌توانند براي آزمون همراه خود آب ببرند، استرس و كم آبي بدن تمركز آنها را در جلسه آزمون كنكور پايين مي‌آورد و فرد تمركز لازم را ندارد بنابراين بهتر است كنكوري‌ها در آخرين وعده غذايي قبل از جلسه امتحان از خوردن غذاهاي شور]، چرب با حجم پروتئين زياد پرهيز كنند.

انتظاري تاكيد مي‌كند: به دليل وجود آلرژي بهتر است كنكوري‌ها ميوه‌هاي فصل را كه به خوردن آن عادت دارند در هفته پاياني و روزهاي آخر مانده به كنكور بيشتر بخورند، خوردن ميوه‌هايي كه به آن آلرژي ندارند توصيه مي‌شود و براي احتياط از خوردن ميوه‌هاي پرآب به دليل ايجاد حس ادرار قبل از جلسه كنكور خودداري كنند.

اين متخصص تغذيه و رژيم درماني، اضافه مي‌كند: افراد حتماً وعده غذايي سبك قبل از كنكور ميل كنند، برنج بيشتر به صورت سبزي پلو، عدس پلو، لوبيا پلو باشد، در كنار مصرف نان مقداري سبزيجات هم داشته باشند به دليل اين كه خوردن سبزيجات جلوي افزايش قند خون را مي‌گيرد، وقتي افراد نان و برنج را با سبزيجات و حبوبات مي‌خورند مثل آب برفي است كه كند آزاد مي‌شود و اين روند جلوي نوسان قندخون و آب بدن را مي‌گيرد.

 

منبع:

https://www.imna.ir/news/498894/%D8%A7%D8%B5%D9%88%D9%84-%D8%AA%D8%BA%D8%B0%DB%8C%D9%87-%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%A8-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D9%86%DA%A9%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D9%87%D8%A7-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA

 
امتیاز:
 
بازدید:
[ ۲۶ آبان ۱۴۰۰ ] [ ۰۴:۲۰:۳۸ ] [ عرفان ]
{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :
[ ]
.: Weblog Themes By ratablog :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت   لغو عضویت
امکانات وب